Corporate Climate Responsibility Monitor

Corporate Climate Responsibility Monitor utvärderar transparensen och integriteten i företagens klimatlöften.

Företag runt om i världen blir allt mer uppmärksamma på klimatkrisen. De möts av förväntningar från ett växande antal intressenter om att ta ansvar för effekterna av sin verksamhet. De flesta stora företag har nu offentliga klimatstrategier och mål, av vilka många inkluderar löften som, på ytan, verkar avsevärt minska, eller till och med eliminera, deras bidrag till den globala uppvärmningen.

Den snabba accelerationen av företagens klimatlöften i kombination med fragmenteringen av tillvägagångssätt gör att det är svårare än någonsin att skilja mellan verkligt klimatledarskap och ogrundad greenwashing. Detta förvärras av en allmän brist på tillsyn på nationell nivå och sektorsnivå.

Att identifiera och främja verkligt klimatledarskap, och sortera det från greenwashing, är en
en nyckelutmaning som, där den åtgärdas, har potential att frigöra en större ambition att minska globala klimatförändringar.

Corporate Climate Responsibility Monitor 2023 bedömer klimatstrategierna för 24 stora globala företag, och analyserar kritiskt i vilken utsträckning de visar klimatledarskap.

 

Innehåll 
  • Identifiering och redovisning av utsläpp (avsnitt A1)
  • Fastställande av utsläppsminskningsmål (avsnitt A2)
  • Minska egna utsläpp (avsnitt A3)
  • Klimatbidrag och klimatkompensation (avsnitt A4).

New Climate Institute

Rapportens författare:

Thomas Day, Silke Mooldijk, Sybrig Smit, Eduardo Posada, Frederic Hans, Reena Skribbe, Santiago Woolands, Harry Fearnehough, Aki Kachi, Carsten Warnecke, Takeshi Kuramochi, Niklas Höhne.

thefuture, CorporateClimateResponsibilityMonitor2022

Företagen som bedöms – 2023

De 24 företag som bedöms i denna rapport är stora multinationella företag. De rapporterade sammanlagda intäkter på 3,16 biljoner USD 2021, vilket utgör ca 10 % av de totala intäkterna från världens 500 största företag. Deras totala självrapporterade växthusgasutsläpp 2019, inklusive uppströms och nedströms utsläpp (scope 3) som kan inkludera en måttlig nivå av överlappning, uppgår till cirka 2,2 GtCO2e. Det motsvarar ungefär 4 % av de globala växthusgasutsläppen under 2019.

De flesta företags klimatstrategier fulla av tvetydiga åtaganden, klimatkompensation som saknar trovärdighet och undantag av utsläpps, men reproducerbar god praxis kan identifieras från en minoritet.

De företag som analyserats i 2023 Corporate Climate Responsibility Monitor presenterat sig själva som ”klimatledare”.

Inom åtta stora utsläppssektorer har de tre största globala företagen som är medlemmar i initiativ kopplade till ”Race to Zero-kampanjen” bedömts, vilket skapade ett urval av 24 företag. Dessa företag har åtagit sig att utarbeta och implementera planer för utsläpp av koldioxid som är i linje med målet att begränsa uppvärmningen till 1,5°C.

Dessa företag tjänar som förebilder för andra stora, medelstora och små företag runt om i världen. Analysen av dessa företag bör ge de bästa förutsättningarna för identifiering av replikerbar god praxis. Granskning av deras planer är också nödvändigt för att identifiera om dessa verkligen är inflytelserika ledare som visar rätta exemplen.

Sammantaget visar studien att klimatstrategierna för 15 av de 24 företagen har låg eller mycket låg integritet.

Studien visar att de flesta av företagens strategier inte representerar exempel på god praxis för klimatledarskap.

Företagens klimatförändringsåtaganden stämmer inte överens med vad deras löften kan antyda (Figur S1).

Deras åtaganden om kombinerade utsläppsminskningar är helt otillräckliga för att anpassas till 1,5°C-kompatibla utsläppsbanor; mål och potentiella kompensationsplaner förblir tvetydiga; och undantagen av utsläppsområden undergräver allvarligt flera företags mål.

Integriteten i praxis för redovisning av utsläpp är mer uppmuntrande. De flesta företags avslöjande hade åtminstone en måttlig nivå av transparens. Vi hittade också exempel på företag med trovärdiga åtaganden om koldioxidutsläpp och företag som vidtar proaktiva och innovativa åtgärder för att minska utsläppen av växthusgaser, men dessa exempel på god praxis representerar en minoritet.

Studien identifierar begränsade framsteg i transparensen eller integriteten i företagens klimatstrategier under det senaste året.

Sedan publiceringen av 2022 Corporate Climate Responsibility Monitor har det skett ett antal viktiga utvecklingar i riktlinjerna och styrningen av företagens klimatstrategier:
Science Based Targets-initiativets (SBTi) Net Zero Standard gick in i en ny implementeringsfas, den FN-sammankallade expertgruppen på hög nivå (HLEG) publicerade rekommendationer för trovärdiga företagsklimatmål, medan International Standards Organization (ISO) publicerade riktlinjer för netto-nollmål.

Ändå, för de tio företag som vi också analyserade i den tidigare utgåvan av Corporate Climate Responsibility Monitor, har vi bara identifierat begränsade tecken på förbättringar i transparensen eller integriteten för vissa företags strategier, medan många av de nyckelfrågor som tidigare lyfts fram kvarstår.

thefuture, 24 Bolags klimatlöften 2023_black

Viktiga insikter:

Det finns ett kritiskt behov av att flytta uppmärksamheten till den döda fläcken 2030. Företagens klimatlöften för 2030 ligger långt ifrån den ambition som krävs och är olämpligt verifierade.
  • Företagens 2030-mål kan inte tas till nominellt värde.
  • Klimatlöften för 2030 är långt ifrån de utsläppsminskningar som krävs för att hålla sig under temperaturgränsen på 1,5°C
  • Tredjepartscertifieringar ger [falsk] trovärdighet till företag vars mål är mycket otillräckliga.
Endast en minoritet av netto-noll löftena representerar trovärdiga åtaganden om djup minskning av koldioxidutsläpp, medan många fortfarande är mycket tvetydiga.
  • Endast fem av 24 företags netto-noll löften representerar ett åtagande om djup minskning av koldioxidutsläpp.
  • SBTi:s Net Zero Standard kan ge ett ramverk för trovärdiga långsiktiga mål, men efterlevnaden måste kontrolleras noggrant och övervakas i framtiden.
Klimatkompensationsplaner – i olika skepnader – är fortfarande en stor stötesten för trovärdigheten hos företagens klimatstrategier, men vägen är öppen för en övergång till klimatbidragsstrategin. 
  • Utvecklingen under 2022 visade en tydligare väg för en övergång från klimatkompensation till ett klimatbidragsanspråk,
    men företagens klimatstrategier verkar ligga bakom kurvan för denna utveckling.
  • Transparensen och integriteten för påståenden om koldioxidneutralitet är fortfarande kritiskt låga.
  • De 24 företagen i urvalet planerar att klimatkompensera 23–45 % av sina sammanlagda utsläppsavtryck för 2019 för att kunna påstå att de uppnår sina långsiktiga löften om nettonoll.
  • Planerat beroende av skogs- och markrelaterad klimatkompensation överträffar den tekniska potentialen hos världens naturresurser och är i grunden felaktig på grund av att biologiska kolsänkor inte är permanenta.
  • Att klimatkompensera under sken av begreppet ”insättning” vinner ökad mark och legitimitet, även om denna praxis leder till låg trovärdighet vad gäller anspråk om ”kompensation” och dubbelräkning av utsläppsminskningar.
Företagens föreslagna åtgärder är otillräckliga för att katalysera den transformationsförändring som är nödvändig för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5°C.
  • Majoriteten av företagen i denna rapport presenterar åtgärder riktade mot utsläpp över hela värdekedjan, men deras planer saknar oftast substans.
  • Medan de flesta företag uppger att de arbetar med att utveckla nya koldioxidfria tekniker, adresserar dessa i allmänhet inte företagets viktigaste utsläppskällor.
  • Företag använder för närvarande bioenergi för att minska sina utsläppsavtryck, men storskaligt beroende av bioenergi kommer mycket sannolikt att få negativa konsekvenser för hållbarheten.
Ett fåtal företag visar ledarskap med innovativa och högkvalitativa tillvägagångssätt för att köpa förnybar el, men totalt sett är integriteten i företagens upphandlingsrutiner fortfarande låg.
  • Några av teknikföretagen i rapporten banar väg för nya metoder att säkerställa 100 % förnybar elförbrukning på timbasis.
  • Trots positiva exempel visar rapporten att de flesta företags tillvägagångssätt för att säkra förnybar energi är ytliga och sannolikt inte kommer att resultera i betydande ytterligare förnybar energikapacitet.
  • Det finns en viss dragkraft för att ta ansvar för energirelaterade utsläpp i värdekedjan.
På ett mer positivt sätt indikerar företagens utsläppsupplysningar 2022 en ökande konsensus och nivå av förståelse för ”god praxis”.
  • Företagen uppvisar en måttlig grad av transparens i sin utsläppsredovisning.
  • Företag som uppvisar dålig praxis för att avslöja utsläpp är i minoritet, men dessa dåliga metoder är fortfarande betydande.
2023 måste vara året för tillsynsmyndigheter, företag och frivilliga initiativ att anpassa sig till den allt tydligare konsensus om vad som utgör god praxis för företagens klimatansvar.
  • Företag måste spela en central roll för att hitta och skala upp lösningar för djup minskning koldioxidutsläpp, men deras ansträngningar behöver skyndsamt accelereras och lämpliga regelverk skapas.
  • Brådskande åtgärder behövs för att frigöra potentialen hos företagens klimatledarskap under detta avgörande decennium av klimatåtgärder fram till 2030.

Översikt över företag som bedöms i Corporate Climate Responsibility Monitor 2023

thefuture, 25 Bolags klimatlöften_Fig2

Jämförelse mellan verifiering av mål enligt Science Based Targets initiativ (SBTi)

och integritetsbedömning i Corporate Climate Responsibility Monitor 2023

thefuture, 25 Bolags klimatlöften_Fig2

Rapporter

2023

thefuture, CorporateClimateResponsibilityMonitor2022

2022

thefuture, CorporateClimateResponsibilityMonitor2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev, så får du senaste nytt och andra uppdateringar.

Grattis - Du är nu medlem i Friends of thefuture!